Osaamisen johtaminen = 1juttu!
Osaamisen johtaminen on yrityksen kilpailukyvyn varmistamista ja asiakaslupauksen täyttämistä tänään ja tulevaisuudessa. Henkilöstön osaamiseen panostaminen mahdollistaa tuottavuuden kasvun ja uusien liiketoimintojen kehittymisen, lisää henkilöstön hyvinvointia ja motivaatiota sekä edesauttaa yrityksen kykyä uudistua.
Osaamisen johtaminen on jatkuva prosessi, joka sisältää viisi päävaihetta
- Yrityksen johto määrittää osaamistarpeet tulevaisuuden tavoitteiden perusteella
- Luodaan / päivitetään osaamispuu
- Määritetään osaamistarpeet yksiköittäin
- Arvioidaan henkilökohtaiset osaamistarpeet ja laaditaan kehittymissuunnitelma
- Laaditaan yrityksen osaamisen kehittämissuunnitelma pohjautuen henkilökohtaisiin suunnitelmiin
Tämä osaamisen johtamisen malli on laadittu pk-yritysten osaamisen johtamisen ja kehittämisen tueksi. Malli sisältää valmiit lomakkeet sekä esimerkit ja ohjeet niiden täyttämiseksi. Lomakkeet vapaasti hyödynnettävissä ja muokattavissa yrityksen tarpeiden mukaan.
Vaihe 1. Tulevaisuuden tavoitteet, haasteet ja tarpeet ovat osaamisen johtamisen lähtökohta
Yrityksen johdolla on käsitys yrityksen tulevaisuudesta ja sen tuomista haasteista ja tavoitteista. Joillakin yrityksillä tämä on kirjattu strategiaksi tai tulevaisuudensuunnitelmaksi ja joissakin yrityksissä se on ajatelma johtajien päissä.
Lue lisääVaihe 2. Osaamispuun rakentaminen ja arvio osaamisen hankkimisesta
Seuraava vaihe on purkaa edellä määritellyt osaamiset pienemmiksi kokonaisuuksiksi. Osaamisen purkamisessa on syytä käyttää useita eri näkökulmia yrityksen toimintojen tai prosessien kautta sekä eri organisaatiotasojen kautta…
Lue lisääVaihe 3. Osaamisvaatimusten purkaminen yksiköille/prosesseille/tiimeille
Yksiköissä kuten esim. myynnissä, suunnittelussa, tuotannossa keskustellaan miten osaamispuuhun kuvatut osaamiset käytännössä vaikuttavat yksiköiden toimintaan. Vaikutukset kirjataan yksityiskohtaisemmiksi osaamisiksi….
Lue lisääVaihe 4. Henkilökohtainen osaamisen kehittäminen
Esimies tarkastaa aiheuttaako osaamismatriisi muutostarpeita toimenkuvissa.
Osaamismatriisin vaikutus henkilökohtaisen toimenkuvan mukaisiin tehtäviin käsitellään esimiehen ja työntekijän…
Vaihe 5. Osaamisen kehittämissuunnitelma
Henkilökohtaisista arvioinneista ja suunnitelmista tehdään yhteenveto, jotta voidaan varmistaa, että toimenpiteet ovat oikeat ja niiden toteuttamiseksi on riittävät resurssit…
Lue lisääLisämateriaalia ja linkkejä
- Asiantuntija jää eläkkeelle – asiantuntijuus ei! – Opas tiedon ja osaamisen säilyttämiseksi
- Lisää vuorovaikutusta, lisää osaamista – keinoja hiljaisen tiedon jakamiseen
- Työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteinen malli henkilöstö- ja koulutussuunnitelman laatimiseksi
- Opas osaamisen ennakoinnista työelämässä
- Hiljaisen tiedon keräämisen ja konkretisoinnin toimintamallit
Webinaarit
Aiheeseen liittyvien webinaarien materiaalit:
Osaamisen johtaminen -materiaali (Paula Varpomaa, Teknologiateollisuus Ry& Petteri Halvari, Ammattilliitto Pro)
Etätyöt ja itsensä johtaminen -materiaali (Anu Kaniin, YTN)